מעוניינים למכור את הרכב? השאירו פרטים או בקרו בדף הבית

גריטת רכבים

מה אומרת המילה המוזרה "גריטה"? אם זה מזכיר לכם "גרוטאה", אתם בכיוון הנכון – גריטה היא פשוט הפיכה מכוונת של חפץ מסוים לגרוטאה. מה היא אם כך "גריטת רכבים"? האם זה רק כינוי לתהליך של הריסת הרכב במכוון? או מונח כללי למיחזור רכבים? אולי יותר מכך? הנושא הזה מבלבל מעט בעלי רכבים והוא משמעותי לגבי רכבים בסוף חייהם או אחרי תאונה שמשביתה אותם לגמרי. מאחר שזה גם נושא חשוב למדי, בואו נעשה בו קצת סדר: 

גריטת רכבים
גריטת רכבים

הצורך לפנות את הרכב

ראשית – אולי אתם בכלל חושבים להשאיר את הגרוטאה שלכם (אל תעלבו, אבל זה כנראה המצב שלה) ברחוב? אולי להחנות אותה היכן שהוא "בטבע" ובכך לסגור עניין? אז מסתבר שאסור. החוק בישראל לא מרשה להשאיר רכב ללא שימוש, כשהוא חונה לאורך זמן באותו מקום. העירייה תתייחס אליו כאל רכב נטוש ותפנה אותו ותטיל עליכם קנסות ועלויות גרירה ואחסנה. מדובר על נזקים של מאות ועד אלפי ש”ח – בהחלט לא כיוון פעולה משתלם. ראשית, העירייה תדביק פתק שהרכב נטוש ועליכם להזיז אותו בתוך זמן מוגדר. אם כי סביר שכבר שכחתם מהרכב ולא תשימו לב למדבקה. ייתכן שתקבלו גם התראה בדואר. אם לא תשלמו ותיקחו את הרכב חזרה, העירייה תמכור אותו כרכב משומש או כגרוטאה לגריטה. אז האם לא עדיף שאתם תרוויחו ממכירת הרכב (וגם לא תשלמו קנסות)? ברור שעדיף. אבל מי יקנה גוש ברזל חסר תועלת שכזה? הנה ההסבר הכללי (ובהמשך המאמר תקבלו גם טיפ שימושי למציאת קונה מהירה): 

קוני רכבים לפירוק

שוק גריטת הרכבים מתבסס בעיקר על עסקים שמתמחים בכך. אלה הם סוחרי רכב מורשים, שעוברים מולם תהליך מהיר של העברת הרכב לבעלותם. כל זאת, כמובן לצד התהליכים הבירוקרטיים שנדרשים מול משרד הרישוי. הרכב יפורק באופן מסודר ומקצועי, על פי דרישות החוק. חלקים מסוימים עשויים להיות מתאימים למכירה כחלקים משומשים. לעתים אחרי שיפוץ. חלקים אחרים ימוחזרו ומדובר בעיקר על המתכות. לרוב נשארים גם חלקים שלא ניתנים למחזור – שמנים ודלקים, חלקי פלסטיק שונים או סוללות ישנות. גם עבורם יש פתרונות מיוחדים, שחייבים להיות על פי החוק ולפי כללי בטיחות שונים. זכוכית היא דוגמה לחומר מיוחד ומאתגר, שלעתים ניתן למחזור ולעתים לא (בהתאם לסוג הזכוכית).  

אז למה הכוונה בגריטת רכבים?

סביר להניח שזכורים לכם סרטונים של מכונות מיוחדות, אשר מועכות רכבים בסוף חייהם. מכונות אלה נקראות מכבשי רכב (car crusher). זו גריטת רכבים במובן הטכני הפשוט שלה. כך מוציאים רכב משימוש באופן סופי וגם חוסכים מקום עבור אחסון או שינוע זמניים של הגרוטאה. במובן רחב יותר, גריטת רכבים הוא כל תהליך הפירוק הסופי של רכב משומש למטרות מכירת חלקים ומחזור. בכל רכב ממוצע יש לא מעט חלקים, שחלקם עשוי להיות עדיין שמיש. כמו כן, כל רכב כולל כמות גדולה של מתכות מסוגים שונים, שניתן למחזר. 

ניתן לומר שנקודת המבט הצרה ביותר היא של בעל הרכב – עבורו הגריטה היא בסך הכל תהליך מהיר למדי של היפטרות פיזית מהרכב. עבור הציבור בכלל, נקודת המבט רחבה הרבה יותר – גרוטאות רכב שלא מטופלות, עלולות לגרום לנזילות של שמנים ודלק לסביבה וכמובן לכער את הנוף. 

מה לגבי גריטת רכב חשמלי? 

ניתן לגרוט גם רכב חשמלי. למעשה, הצורך בכך גובר, מאחר שיש יותר ויותר רכבים כאלה על הכביש. מדובר אמנם בסוג של רכב "ירוק" שלא מזיק לסביבה. אך מצד שני יש ברכב חשמלי סוללה גדולה, שמציבה סיכון משמעותי לסביבה אם הרכב לא יפורק בסוף חייו. הפירוק של רכב כזה יותר מאתגר מבחינה מקצועית. אך אין ברירה – גריטה הוא התהליך המסודר לסיים חיים של רכב. 

האם גריטת רכבים משתלמת?

בעבר הופעלה כניסיון תכנית ממשלתית למתן מענקי גריטה. כיום התכנית כבר לא פעילה. למרות זאת, משתלם למכור רכב כגרוטאה למי שמתמחים ברכישת רכבים כאלה. 

בשורה התחתונה

ברור שגריטת רכבים טובה גם למוכרי הרכבים וגם לסביבה. כל מה שנשאר לכם, זה למצוא את המקצוענים שירכשו מכם את הרכב המשומש. אז

צרו איתנו קשר עכשיו ותגלו איך ניתן 

למכור את הרכב שלכם לגריטה בזריזות ובמקצועיות.

 Carzo – הפורטל שמרכז את כל קוני הרכבים המוסמכים והמקצועיים במקום אחד. 

מה היה לנו עד עכשיו?

אודות כותב המאמר נדב בונפד

יזם דיגיטלי – מאמין בחווית לקוח מצוינת וחובב גדול של עולם הרכב.